söndag, maj 14, 2006

Vårkänslor


Häromveckan hade jag mitt livs längsta vigselsamtal/övning med mina käraste vänner Martin och Sophie. Min vän, kollega och medvigare Kent tog några bilder av det hela som går att skåda nedan. Eftersom Sophie är fransyska, ska delar av vigseln ske på franska, vilket är en stor utmaning. Dessutom ska det firas mässa, lindas stola om händerna, sjungas förbön med två röster och allt möjligt fint. Man kan väl säga att allt som står i handboken i alla fall är med. Plus väldigt mycket mer. Brudpällen har emellertid avskrivits tills vidare...



Om ni undrar vad Markus gör på min vigselövning, så agerar han best man/brudens far/brudnäbb allt efter behov. Han är inte alltid med som statist och stuntman, bara i särskilt svåra fall...:-)


5 kommentarer:

Anonym sa...

vad är "brudpälle"?

det är kul att se bilder av dig. fast jag saknar dig massor.
kram

Anonym sa...

vad är det för fel på brudpäll?

Miriam W Klefbeck sa...

En brudpäll är ett stort stycke tyg på fyra pinnar, som man av tradition höll/håller över brudparet under delar av vigseln. Som ett portabelt tält ungefär, eller en baldakin.

Jag tror inte att Martin och Sophie tyckte att det är något fel på brudpäll, utan det var riksantikvarieämbetet eller motsvarande som inte lät den slippa ur sin glasmonter...

Anonym sa...

Jag förstår, annars rekomenderar jag päll å det varmaste :-)

Anonym sa...

aha...brudpäll och inte "brudpälle". Hade ändå ingen aning om vad det var. Tackar för ny kunskap.