onsdag, mars 28, 2007

Maria från Magdala är förkyld

Maria från Magdala berättar vad som hänt...
Här är guiden M och soldaten G vid Golgata


Idag började församlingens påskvandring. Sex skolklasser och en grupp med daglediga damer och herrar har vandrat från Getsemane till den tomma graven, som byggts upp i församlingshemmet och kyrkan i nästan naturlig storlek. Min roll har även i år varit Maria från Magdala, så jag har tillbringat dagen bland påskliljorna vid graven till vänster om högaltaret.

Jag är rätt förtjust i min karaktär, Maria från Magdala är en spännande biblisk gestalt. Sju demoner, liksom, vad betyder det? Det måste varit en befrielse i många bemärkelser att möta Jesus och följa honom. I vanliga fall brukar jag spela Maria med rätt stor inlevelse, men idag är det otvivelaktigt så att jag håller på att få feber och dessutom har jag ont i halsen. Så dagens Maria är lågmäld, hes och lite glansig i ögonen. Förhoppningsvis kan detta uppfattas som stilla andlig glöd eller något...




1 kommentar:

Madicken sa...

Hm, min ständigt återommande roll i våra påskvandringar är Judas...