tisdag, januari 09, 2007

Boktips


Jag drabbades i lördags kväll av en obehaglig magsjuka och kunde därför inte gå i kyrkan i söndags. Istället var jag hänvisad till säng och radiogudstjänst (sändes från Värnamo, mycket uppbyggelig, alldeles vanlig högmässa). Innan min icke-magontsdrabbade make gav sig i väg till Ytterjärna Kyrka gav han mig ett glas vatten och Söndagsboken - samlade predikningar av Bo Giertz till ett helt kyrkoår. Jag hade bara tänkt läsa Trettondagens och Söndagens efter trettondagens predikningar, men jag blev helt fast och läste långt fram i fastan. Predikningarna i boken kommer från olika perioder i Giertz liv, både från Torpa på 30-40-talen och från biskopstiden i Göteborg och sedan också från pensionärstiden i Sankt Pauli i Göteborg. De varierar en del i språk, upplägg och fokus, men alla är pedagogiska, klarsynta och framför allt kristocentriska och uppbyggeliga. Det finns en enastående tidlöshet hos Giertz - även om ordval och referenser signalerar i vilken tid de är skrivna, är budskapet alltid glasklart också 40, 50 eller 60 år senare. Tilltalet är ständigt "kära vän", och det låter inte alls patroniserande utan helt uppriktigt, han ser verkligen dem han talar till som vänner som han bryr sig uppriktigt om. Den vänskap han tycks utgå ifrån är den mellan syskon i Kristus, gemenskap på ett annat plan är att man känner varandra i vanlig mening. Predikningarna förklarar texterna tydligt (redaktören har lagt in predikotexten enligt Bibel 2000 före varje predikan) och kopplar den snyggt till vardagen, verkligheten och det egna kristna livet.
Längst bak finns ett förslag till söndagsandakt utifrån boken - om man (som jag i söndags) inte kan ta sig till kyrkan någon dag.
Jag rekommenderar Söndagsboken starkt - både till den som redan upptäckt Giertz och till den som inte läst något av honom och både till egen andakt och till predikohjälp. Andra delen kommer dessutom snart!

Inga kommentarer: