onsdag, augusti 23, 2006

Andliga funderingar orsakade av min tumme

Resten av kroppen kan inte säga till vänster tumme "Vi behöver dig inte".

Denna Paulus-travesti har jag mediterat mycket över under de senaste dagarna. Min tumme läker visserligen fint, men jag har blivit varse hur mycket man faktiskt använder sig av just vänster tumme. Till exempel när man hyvlar ost, när man tvättar håret, vänder blad i psalmboken eller klappar sin katt. Men visst var det en gudomlig slump att jag skar mig just den tionde lördagen efter trefaldighet och fick höra just 1 Kor 12 under läkningen? Ska faktiskt ta min fortfarande plåsterbärande tumme till hjälp inför beredelseordet i mässan i morgon och tala om hur till synes små saker kan göra en avgörande skillnad.

Måndagen och tisdagen har jag tillbringat på kursen "Att sjunga sig in i himmelen" på Hjelmserydsstiftelsen http://www.hjelmserydsstiftelsen.nu/. Det var mycket bra och lärorikt. Speciellt uppskattade jag Ylva Eggehorns föredrag om modern svensk lyrik, som hade kunnat ha underrubriken "den smygkristna kultergenerationen" eller något ditåt. Jag konstaterade också att det går fort att vänja sig vid att leva med tidegärden. Tänk om man var så disciplinerad att man kunde be den tre gånger om dagen även hemma i vardagen? You wish...

Jag har just beställt 100 exemplar av Pekbibeln på Bokus. Gå gärna in och kika på den där, den är rosa och kanske inte helt teologiskt perfekt (ingen uppståndelsebild!) men väldigt söt och rolig. Alla döpta ettåringar i församlingen ska få en sådan i samband med vårt dopkalas på valdagen. Imorgon ska jag beställa 100 till, för man kunde inte handla för mer än 15000 vid ett och samma tillfälle.

Det är f.ö. biskopsval på G i både Växjö och Lund. Min konfirmationspräst Ingegerd Sjölin kandiderar på både ställena men vinner nog inte på någondera. Eller vad tror ni?





Inga kommentarer: