torsdag, juni 01, 2006

Bra skrivet!

Ägnar dagen åt att hänvisa mina läsare vidare. Samtliga länkar har jag hittat hos Karin
www.karinlangstromvinge.blogspot.com vilket jag tackar mjukast för!

Först en viktig debattartikel av ärkebiskopar electus och avgående:
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12800840.asp

Sedan en MYCKET viktig sida:
http://www.stafettmotvaldtakt.nu/

Och så en Brander och Hamberg vars existens jag känner stor glädje över.
http://www.varldenidag.se/?aid=3770&sessId=hUhq5FGN&cat=1&b=1

En annan dag kanske jag skriver lite mer själv. Men idag är det för mycket vigseltal och predikningar och sånt som måste skrivas först. För övrigt anser jag att det INTE är smickrande eller glädjande att bli önskad till förrättningar på grund av sitt kön. Jag är inte summan av mina kromosomer, tack så mycket! Jag är jag och inte bara en kvinnlig präst.

2 kommentarer:

Karin sa...

Varsegó.

Håller med.

Varje gång nån säger: "Åhhh vad roligt med en kvinnlig präst", tänker jag på att det också finns dom som säger: "Åhhhh vad bra att det inte var en kvinnlig präst",

och då blir jag genast på dåligt humör.

Miriam W Klefbeck sa...

Ja, den tanken gör ju ingen ledsen glad. Fast det jag tror jag stör mig mest på är att det finns så många som är FÖR kvinnliga präster (och verkligen tycker jag ska vara tacksam för det) men ändå liksom befäster någon sorts särartsteori om att kvinnliga präster är mjuka, snälla och omvårdande och inte pratar så mycket om Gud genom att förvänta sig att det är vad jag ska vara och göra i gengäld för att de tycker att jag ska få finnas...

(hoppsan, det där lät bittert. Men vi har just haft ett ovanligt krångligt fall av detta...)