måndag, juni 26, 2006

Eksemhäxans helg

Jag är inte världens trevligaste människa, har jag konstaterat efter en återblick på helgen som förflutit. Jag klandrar i första hand arvssynden, i andra hand post-läger-syndromet och i tredje hand eksemen. För, som jag skrek till min man i morse när han kommit med en egentligen högt rimlig kommentar, det är inte så lätt att leva när hela kroppen utom huvud och fötter kliar som ett myggbett i värsta stadiet, HELA tiden, när huden känns för liten och sticker och fnasar sig så fort man rör sig. Det sorgligaste är att på konfirmandlägret, tack vare sol, blåst och saltvatten och en hel del barnpuder, så försvann det nästan helt och hållet, för att igår komma tillbaka med full kraft när jag konfirmerade i Margit-klänning (ylle)alba (syntet) och mässhake (något blankt tungt tyg med tjocka broderier och foder(!)) och sålunda blev rejält varm...

Hur som helst, helgen har innehållit en massa trevligt. Det är bara jag som inte varit, eller i alla fall inte känt mig så trevlig. Vi firade stilla midsommar hemma i Mölnbo, med besök vid stången, sill, potatis och grillat, friluftsgudstjänst och en hel massa jordgubbar. I söndags konfirmerades så till sist mina fyra underbara tjejer, och det var nästan sorgligt. De hade köpt en jättefin tovad grön ängel till mig, och en burk riktigt lyxig saltlakrits eftersom jag rätt skamlöst ätit upp alla deras lakritsar på lägret. Deras redovisning gjorde succé, särskilt scenen med Jesu dop där Anna kastade ut en pappersduva från predikstolen, högtidligt mässande:
- Detta är min älskade soooon!

Idag är det måndag och tillsammans med grannarna har vi varit på utflykt i Södermanland. Första stoppet var Helgesta Kyrka, där generösa vaktmästare lämnat sakristian upplåst. Männen i sällskapet hängav sig raskt åt utgrävning av paramentan, medan kvinnorna kunde lägga band på sig. Jag menar, hur kul skulle man tycka att det var själv att hitta turister grävande i sina lådor? Även om de råkar vara präster? Det andra stoppet var Floda Kyrka, en nygotisk katedral mitt i tassemarken. Jag tror man skulle kunna få in alla församlingsbor därinne tre gånger om. Och det tredje, huvudattraktionen, var Julita Gård där vi tittade på hus, grisar, kaniner, artbanker, pioner och mejerimuseum och tobaksplantor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Duvan verkar briljant!