onsdag, september 19, 2007

Var min postlåda har bott

Antar en utmaning - typ - från Ebbas Mamma (www.ebbasmamma.blogspot.com)

Följande adresser har jag haft hittills:

1) 1979-1986 Mellansjövägen 118 i Balingsnäs, Huddinge. Radhus med platt tak, liten täppa fram och liten täppa bak. Stor allmänning med skogsdunge på baksidan.

2) 1986-1996Flintvägen 21 i Lundby, Örebro. Mexitegel+träpanelvilla i 70-talsförort. Gillestuga och Hobbyrum i källaren, flickrum med lingontapeter och snedtak på övervåningen.

3)1996-1998 Prästgården, Stora Mellösa. Enormt rött hus från 1800-talet, jättegräsmatta, inga egentliga grannar.

4)1998-2001 Korridorsrum på Arken, Sturegatan i Uppsala. Litet rum med ännu mindre toalett -som faktiskt ändå inrymde en dusch.

5) våren 1999 Korridorsrum på Hagabergs folkhögskola. Som på hotell. Diskmaskin i köket!!

6) 2001-2002 Korridorsrum på S:t Ansgars, Uppsala. Större rum, toa och dusch i korridoren.

7) 2002-2003 Studentlägenhet i Triangeln, Uppsala. Tvåa med världshistoriens fulaste sovrumstapetet men med ett underbart badkar och en balkong som - med lite bök - rymde sex personer.

8) 2003- Trollvägen 5 i Mölnbo. Mindre villa byggd 1920 (enligt syföreningstant med stenkoll). Har varit smurfblått, är nu falurött. Fin trädgård med bl.a. björnbär och fläder

Nu vill jag veta var mina läsares brevlådor bott!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Länkr tillbaka till mina svar...*lat idag*

http://ebbasmamma.blogspot.com/2007/09/var-har-din-postlda-bott.html

Anonym sa...

... och inte kan jag stava heller. *suck*

Anonym sa...

Hm.Here goes:

1982-1986 Täppgatan, Södertälje

Trevlig liten lägenhet i 1960-talshus. Jag minns inte så mycket, förutom att den var trivsam och att barnen på samma gård var elaka och vägrade ge mig en fin burk som skramlade (nej, jag minns inte vad det kan ha varit, men minnet har bitit sig fast).

1986-1995 Täppgatan, Södertälje

Vi flyttade till en större lägenhet mitt emot ett hotell. Helt okej, bortsett från att hotellets bar ibland hördes lite väl mycket.Samma typ av gult tegelbygge från 1960-talet; jag minns att Täppgatan var en rätt sömnig gata - om man bortser från Olgas bar, förstås.

1995-1998 Gullvivsstigen, Järna

Jag bodde även ett tag i en 1970-talsvilla på denna gata. Sådana husbyggen är praktiska men väldigt tråkiga.Järna var litet och väldigt antroposofiskt, vilket ledde till att den motvilja jag redan då hyste mot pastellfärger bara ökade.

1999-2001 Bollvägen, Södertälje

Min första egna lägenhet var på trettio kvadrat och hade ett litet kök som turligt nog kallades för kokvrå och därför inte bidrog till någon höjd hyra.Jag minns att badrummet var extremt stort för en så liten lägenhet, och att min närmaste granne hade underliga gäster som strök omkring.

2001

Korridorsrum i nedlagd irländsk hotellflygel som tjänstgjorde som personalbostad åt hotellarbetare. Vissa talade om underliga djur som åt av invånarna, men jag hade mest problem med att det var så förbålt kallt; det fuktiga vädret gjorde mornarna osedvanligt råa och kalla.Kombinera detta med noppiga filtar av irländskt ylle och badrum med heltäckningsmattor, och klichén är total.

Därefter flyttade jag och maken till ett inte helt nytt radhus som möjligen kunde härröra från 1920-talet. Trädgården var mycket igenvuxen, och man gjorde bäst i att undvika att öppna badrumsfönstret (den gång jag gjorde det hoppade tre av kvarterets vildkatter in i badkaret, som för tillfället stod tomt). Trots detta tycker jag mycket om Irland. Bara inte just då.

2002-2004 Klockarvägen, Södertälje

Åter i min födelsestad flyttade vi in i en lägenhet ett stenkast från Bollvägen. Det här var inte en jättekul adress att bo på, mest på grund av de underliga grannarna. Vi flyttade raskt till vår nuvarande adress i Saltskog, som jag inte har några klagomål på alls.

Hagabergs folkhögskola har fina studentrum; jag läste där för några år sedan, men inte på SvK:s grundkurs, som jag misstänker att du gjorde.:)

Mvh/L

Prästfruarna sa...

Jag fick nog längst lista hittills...

Borde nog skaffa husvagn eller tält istället, särskilt som vi just nu packar lådorna för fullt igen!

Anna sa...

Här har jag bott;

Skogstorpsvägen 11, Mölnbo
En liten röd villa med pool och fin trädgård.

Skolvägen 10 (en etta), Mölnbo

Skolvägen 10 (en tvåa), Mölnbo

Skogstorpsvägen 10, Mölnbo
En blå suterängvilla där jag bodde med sambon i 2år

Höglandsvägen 7D, Södertälje
I ett rött tegelhus tillbringade jag och sambon 2.5år

Höglandsvägen 3B, Södertälje
Ytterligare ett rött tegelhus på samma område som ovan. Här bodde vi 1.5år.

Krokvägen 31, Mölnbo
Rött radhus med Bullerbykänsla

/A