söndag, september 02, 2007

Perspektivbyte


Igår döptes så mitt och Markus fadderbarn Ebba i Östra Husby Kyrka, strax intill Kaplansgården där hon bor med mamma och pappa. Det var en välsignad gudstjänst, med vackra och rika bibeltexter, och "okonventionella" doppsalmer - O liv som blev tänt, Glad jag städse vill bekänna samt Gud hos dig är livets källa. Ebba själv sov fram till själva dopet då hon blev lite upprörd, men hon tröstade sig sedan med att snutta omväxlande på gudfars kavajslag och sin egen tumme.
Även om det bästa med gårdagen självklart var att Ebba blev döpt i Jesu namn, var det dessutom en nyttig erfarenhet att byta perspektiv på själva dopgudstjänsten och känna på hur det rent tekniskt är att vara fadder. Oavsett hur många barn jag själv döpt, så var det allt lite pirrigt att hälla upp dopvattnet...
I skrivande stund går jag för övrigt miste om ett bra föredrag - kyrkoherden och docenten Björn Svärd talar i Överjärnas församlingshem om "Den ocensurerade psaltarpsalmen". Själv sitter jag efter fullgjord högmässotjänst och väntar på tåget, men förhoppningsvis får jag en redogörelse av det hela när jag kommer hem. De läsare som råkar befinna sig i Järna med omnejd rekommenderas varmt att gå på bibelföredragen som hålls i samband med kyrkkaffet en gång i månaden. Mer information finns på Överjärna församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/sodraoknebo

Inga kommentarer: