söndag, november 19, 2006

Söndagssexa

Jag gör om vännen Lisas moraliska fredagsfyra till en moralisk söndagssexa, eftersom det är söndag idag och minst tjugo minuter tills vaktis V öppnar kyrkporten så jag kan komma in...

1) Om en hemlös ber dig om pengar, vad gör du då?
Det varierar. Ganska ofta ger jag pengar, eftersom jag inte står ut med tanken att de faktiskt skulle ha dem till mat och så utgick jag i mitt fördomsfulla sinne från att de var till sprit och så fick de ingen mat den dagen...

2) Om du ser någon stå med bilen på motorvägsrenen och viftar med händerna, vad gör du då?Jag har värsta ångesten för motorvägar, så jag törs inte stanna. Sänder en förbön och kör vidare. Fast jag vet hur det är att stå där och vifta själv...

3) Om någon ringer på och ber dig ta hand om en kattunge som annars måste avlivas, vad gör du då?
Ber dem vända sig till Södertälje katthem (bra plats för övrigt) eller tar emot den och tar med den dit nästa dag. Min egen misse-murr skulle aldrig tolerera att den flyttade in, är jag rädd.

4) Om en vän ber att få låna 5.000 kronor av dig, men absolut inte vill säga till vad, vad gör du då?
Jag vet inte riktigt. Beror på vem det är. Fast med största sannolikhet nej, inte om han/hon inte säger vad det är till. Då måste det ju vara något skumt.

5) Om en vän berättar för dig att han/hon är otrogen mot sin make/maka, vad gör du då?
I princip: Uppmanar henne/honom att antingen avsluta affären eller äktenskapet. En sak i taget!
I praktiken: Vet inte. Faktiskt ingen aning. Det beror på vad jag i övrigt vet om deras första relation och omständigheterna.

6) Om du hör en kille/man på bussen tala nedlåtande och otrevligt till sin tjej/kvinna, vad gör du då (alltså inget gräl, utan ensidiga påhopp)
Tänker att det var en riktigt idiot, önskar att jag hade mod att säga ifrån, men gör inget mer än på sin höjd blänga hätskt på honom.


Konstaterar efter en genomläsning att jag är ganska mesig. Men jag jobbar på att kata till mig. Min mentor i civilkurage, A, säger att jag har god potential att bli riktigt kaxig med tiden
Nu ska den här mesiga prästen ta sig samman och gå in och fira tidigare nämnda familjemässa. Jag är rätt nervös faktiskt. Undrar när det går över?

Inga kommentarer: