söndag, september 17, 2006

Biblioteken i mitt hjärta

Jag samlar på bibliotek. Hela idén är så underbar - ett hus fullt med böcker som du får ta hem gratis! Sedan är det nästan alltid snäll personal med snygga Gudrun-kläder och trygga leenden där och hjälper en, det sitter ofta trevliga människor i tidningsrummen och det finns massor med sköna stolar och stora bord att sitta vid. Bibliotekarie är verkligen min stora B-plan om jag skulle bli avkragad, utbränd eller bara arbetslös.

Här är favvo-listan utan inbördes ordning. Alla är bra på sitt sätt:

Vivallaskolans bibliotek (Högstadietidens tillflyktsord. Var där varje dag. Mottog mitt första frieri i soffan längst in. Jag sa nej.)
Örebro Stadsbibliotek (barndomens eldorado, fast egentligen är det inte så bra)
Eksjö Stadsbibliotek (en ombyggd kasern jag ofta besöker när jag är hos mor och far en längre period)
Culturum Nyköping (en hemsk sommar när jag inte alls ville vara i Nyköping var detta min oas)
Oxelösunds Bibliotek (en pärla jag fann praktiksommar, mycket bätte än storebror i Nyköping)
Uppsala Stadsbibliotek (här bunkrade jag tröst- och belöningsläsning under tentaperioder)
Carolina Rediviva (arbetsplats och andra hem som på slutet av vår relation även hade skönlitteratur. Farligt)
Södertälje Stadsbibliotek (ett av mina nuvarande hak efter jobbet eller på lunchen. Ombyggt, rikligt och väldigt ljust)
Gnesta Bibliotek (varje måndagseftermiddag är jag där, deras deckaravdelning är jättebra)

I Gnesta lånade jag min senaste stora läsupplevelse I en klass för sig av Curtis Sittenfield. Om en självmedveten, ganska tråkig tonårstjej från Indiana som övertalar sin mamma och pappa att få gå på en anrik internat-high-school i New England, och sedan inte alls trivs där. Hjältinnan är tråkig och feg, intrigen är ganska banal - det händer egentligen ingenting - men allt är så klockrent skildrat att man bara ryser av välbehag och obehag omväxlande. Rekommenderas verkligen, och det är värd varenda utmärkelse den har fått!

Den andra favoriten just nu är Stephen Booth, brittisk deckarförfattare som skrivit Svarta Hunden, Jungfrudansen, Iskallt spår och Blindspel. De utspelar sig i Derbyshire i norra England och huvudpersonerna är två på varsitt sätt av livet skadade kriminalare som inte kan bestämma sig för om de vill vara bästisar eller aldrig se varandra igen. Diane Fry är kriminalinspektör från stora staden, har haft en genomvidrig barndom och toppat detta med en gruppvåldtäkt i tjänsten. Hennes kommisarie Ben Cooper är från bygden, har haft en lycklig barndom men sörjer sin Pappa Polisen som avled i tjänsten. Morden de utreder är brutala men inte snaskiga, intrigen är komplicerad men inte långsökt, bipersonerna är intressanta och miljöerna väl genomarbetade. Håller just på med Blindspel, men av de övriga tre tyckte jag bäst om Iskallt Spår. Men gillar ju snö...


Inga kommentarer: