onsdag, mars 22, 2006

Om Carola, den helige Ande och några till

Carola vann (se förra posten) så jag antar att man ska passa sig för att raljera med Anden. Och alldeles oavsett Hans sympatier i schlagerfestivalen, så ger ju Gud oss Hjälparen när vi behöver Honom. Och jag måste säga att jag tycker Carolas tatuering var festivalens absoluta höjdpunkt. Om jag inte hade så dåligt läkkött och var så rädd för stelkramp skulle jag göra en likadan imorgon dag. Fast jag misstänker att både maken och modern skulle misstycka rejält...

Även om den Helige Ande var opartisk, så tycker jag att fel låt vann. "Evighet" var tråkig melodisk, mycket mera musikaliskt pompa-pompa-fläsk än vad melodin egentligen gav anledning till. Mina favoriter var i nämnd ordning:

"Jag ljuger så bra" - Äkta schlager, kul text (Pling finns ju till och med i psalmboken tror jag) och en sprakande sprallig sångerska utan divalater.

"Sing for me" - haft på hjärnan sedan i lördags, vilket är ett sant tecken på fungerande schlager. Dessutom tror jag den skulle gå hem i Europa - jämför till exempel med Lettlands bidrag häromåret.

"Temple of Love" - även om frontfigur Bard tycks vara en moralisk öken, så är det fråga om proffs här. Martin sjunger bra och - ingen idé att hymla med det - är en fröjd för ögat. Bakade till låten i måndags och brödet blev gott.


Markus ringde just om meddelade att han plötsligt fått hela kvällen ledig. Denna sällsynta händelse ska vi högtidlighålla med att hyra oss en av alla nya DVD-filmer som grannen och handlaren Abbe fått in under veckan.

För övrigt knakar ekumeniken i Södertälje märkbart i fogarna. (Se dagens upplaga av Länstidning Södertälje). Det är krångligt med kristen enhet, minst sagt.

Inga kommentarer: