måndag, februari 27, 2006

Trasiga bindningar och trasig kyrka

Har åkt skidor igen. Efter en rätt bökig bestigning av en stenmur och en taggtråd som fick ske till fots, vägrade bindningarna att låsa sig. Jag fick helt sonika ta mina skidor och gå hem. Sånt blir man mindre glad av.

Mindre glad blev jag också när DN från igår kom, där en artikel på debattsidan föreslog en delning avSvenska Kyrkan - en folkkyrka och en konservativ kyrka. Följden för min personliga del skulle förmodligen bli att jag blev samfundslös och det vore ju högst opraktiskt. Men det som gör mig mest beklämd är synen på kyrkan som en åsiktsgemenskap, där de som står i alltför stor opposition helt enkelt ska kastas ut. Regimkritiker ska om inte landsförvisas så i alla fall exkommuniceras. En bra måttenhet för demokratier är ju just hur de behandlar sin opposition och sina minoriteter. Man måste vara beredd att i allt ge den respekt man själv kräver om det är försoning man eftersträvar. Men det var ju nu en gång inte artikelns ärende heller.

Inga kommentarer: