tisdag, november 02, 2010

Hell dig Maria, du finns på presentpapper

Det finns en väldigt trevlig inrednings- och klädbutik på vägen mellan S:ta Ragnhildsgården och tågstationen. Det luktar alltid gott där, och expediterna är mycket mycket vänliga och mycket hjälpsamma. De säljer, förutom jättefina märkeskläder, doftljus, lite leksaker, lite smycken, stora vita bokstäver att sätta upp på väggen, nyckelringar med själfull text, vackra kort och lite annat i samma stil. Bland annat, upptäckte jag idag, små Mariastatyer av gips och vita, vaxade presentpåsar för vinflaskor, med följande text tryckt på ena sidan:

Ave Maria, gratia plena,
Dominus tecum, Virgo serena.
Ave cuius conceptio,
solemni plena gaudio,
celestia, terrestria,
nova replet letitia.

Mitt behov av en sådan påse kändes mycket litet just då, men nu önskar jag nästan jag hade köpt en, för att kunna visa här på bloggen. I alla fall, när jag satt på tåget, funderade jag över vad en sådan påse, i en sådan affär är ett tecken på. Är det en stilla påkristning, en försiktigt normalisering, via presentartiklar? Är det ett tecken på att kristna böner inte längre är töntigt, utan något man med stolthet kan svepa in sin gå-borts-vinflaska i? Eller är detta ett tecken på att sekulariseringen så djup, och omvärldsanalysen så grund, att en av världens mest kända och älskade böner utan vidare kan användas som en kul detalj, en vacker, latinsk text på en påse, som man inte vet vad den betyder och verkligen inte hur den används? Och den milda, stilfullt skavda, madonnan som ett inslag i det perfekta inredda Shabby Chic-hemmet, något som känns gammaldags och romantiskt men som inte har något som helst med vare sig Gud eller Jesus att göra?

Jag lutar tyvärr åt det senare. Tycker ni jag är svartsynt, håller ni med, eller har ni egna analyser av detta lilla kulturfenomen?


PS: Ingen skugga över butiken, den är verkligen hur mysig som helst och kan sannerligen inte ta ansvar för en eventuell inredningsrelaterad sekulariseringsprocess. Vill ni kika in? Här är deras blogg!

7 kommentarer:

kyrksyster sa...

Det katolska har nog blivit lite romantiskt så länge det inte blir allvar. Madonnor och rosenkransar, biktstolar och gregoriansk sång...

Men... inte motstånd mot abort och p-medel. Inte förbud för utlevd homosexualitet...

Sofia sa...

Det är nog som ni säger en inredningsdetalj, men det kan mycket väl finnas djup i det som inte är medvetet hos den som tillverkar och köper. Det står ju i Bibeln att man ska vara vänlig mot främlingar för att det har hänt att människor haft änglar på besök. Jag tänker att det kan vara så med de där inredningsdetaljerna, orden i sångerna, eller vad det nu kan vara. Eftersom jag hade firat advent och allt det andra så hade jag ju hela klangbotten klar för mig när det gick upp för mig vad Gud var. Och inte minst sångerna, folkliga koraler och andliga visor, som jag träffat på som folksångerska - för mig sade de någonting vackert om människan men de hjälpte säkert till att föra mig närmare det kristna. Så jag tror inte att det är så alldeles säkert att vi som är troende ska fnysa åt såna där tendenser, som en del bekännelse/bibeltrogna frikyrkliga gör. Att tro är ju någonting djupare och mer livsgenomgripande än att bekänna eller välja. Det kan mycket väl vara så att Gud infiltrerar genom alla tillgängliga medel i alla människors liv.

Miriam W Klefbeck sa...

Kyrksyster: Och inte Gud och Jesus i någon djupare bemärkelse heller - för det är ju ändå det som liksom är kärnan innanför både rosenkransarna och abortmotståndet...

Sofia: Klok tanke. Jag saxar den och lägger ut så den syns bättre, är det OK?

Sofia sa...

Om du tycker det så. Utveckla den gärna!

Jonas sa...

Ave Maria har ju blivit en populär julsång (som förvisso inte är en julsång i egentlig mening men som sjungs på julskivor och julkonserter särskilt)...nog för att man inte reflektar närmare om textens innehåll..tyvärr, det är ju något sunt och bra för alla kristna att be Var hälsad Maria och rosenkransen.

Helene F Sturefelt sa...

Vilket tillfälle för vår Herre! Gud använder säkert pyntigt sekulariseringspapper för att någon.
Men jag är också kluven i att vårt heliga används i kommersen.
Juliga hälsningar,
Helene Sturefelt, i "Religionsdialogen"

Helene F Sturefelt sa...

Oj, missade ett ord i min iver:

Gud kan säkert använda pyntpapper för att möta någon liten längtande människa, skulle de stå.
Helene Sturefelt