torsdag, november 06, 2008

Barnförbjudet på Prärien

Jag är en Lilla Huset på Prärien-fundamentalist. Det vill säga, jag älskar böckerna högt och anser dem vara den enda sanna källan till Ingalls-Wilder-berättelser. Därför anser jag att är TV-serien är sentimental, kättersk smörja som man helst bör undvika.

Men att
barnförbjuda den kanske är lite att ta i? Även om det beror på att det skulle ta en evighet för censuren att granska den, och att granskarna förmodligen skulle få sockerchocker flera gånger om dagen? Just avsnittet när skolan brinner kunde man ju klistra på en varningstriangel på, men annars...?

Om någon av mina läsare känner sig traumatiserad av Lilla Huset, går det att bearbeta sitt trauma
här.

Inte SÅ läskigt...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har de två första boxarna, ska köpa den tredje också som är ute nu...finnarna är ju löjliga får jag säga.

Miriam W Klefbeck sa...

Det är ju välmenande regler, och det handlar ju inte om innehållet utan brist på tid och pengar för att titta igenom allting, men visst är det lite komiskt?

Anonym sa...

Köper inte det där med välmenande.

Finns det objektiva kriterier för när människor är redo för olika saker?

Hur kommer det sig att vi inte har åldersgränser på böcker?

Miriam W Klefbeck sa...

Nej, det finns väl strängt taget inga objektiva kriterier eftersom människor är olika. Och böcker kan vara minst lika skrämmande som filmer, för ens fantasi kan komma på vad som helst.

Men jag hävdar ändå att det som den finska filmcensuren vill uppnå, är barn som slipper bli rädda. Och det vidhåller jag är välmenande, om än inte oproblematiskt.

Anonym sa...

Men det måste ju vara oerhört traumatiskt och kräva timmar av KBT för att bota de finska 17-åringar som nekas köpa boxen..

Anonym sa...

Nu har jag fått tag på den tredje..