måndag, december 15, 2008

På jakt efter ett helt Jesusbarn

En annan krubba

Julkrubban hemma hos oss är givetvis det bästa julpyntet. Den härstammar från min framlidna gammelfaster Elsa, och ställs upp i matsalen kvällen före julafton, i stallet som min morfar snickrat och satt en liten glödlampa i. Figurerna är ganska små, av målat gips och i ärlighetens namn ganska slitna. De vise männer är ganska skeva, Marias mantel är skavd och Jesusbarnet, den stackaren, hålls ihop med hjälp av små tejpbitar. Han är nämligen sprucken på längden, från hjässan ända ned till fötterna, som ett förebud om vad som skulle hända med honom sedan.

Faster Elsas krubba har ett stort affektionsvärde och är dessutom i grunden en fin krubba, så jag tänker absolut inte kasta bort den, aldrig i livet. Men jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en krubba till, med ett helt Jesusbarn. Alltså har jag gett mig ut på jakt i Södertälje och kunnat konstatera att det i hela stadskärnan, i de vanliga butikerna, tycks finnas en (1) butik som saluför julkrubbor. Det är Guldfynd, sin säljer en pastellig sort i porslin för 149:-. Det är allt. Vilket jag måste säga är ruskigt tragiskt med tanke på vilka drivor av tomtebaserat julpynt det finns.

Men det är givetvis inte hopplöst. Södertälje är nu en gång för alla de många kyrkornas stad, och där kan man hitta krubbor av varierande sorter, slag och prisklasser. Kanske att man skulle starta en ekumenisk krubbmission och se till att alla hushåll i Södertälje får en julkrubba? Någon som är med?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag rekommenderar Sydamerika! Där har jag införskaffat ny krubba/or som växer och får fler djur, herdar och annat löst folk varje gång jag åker över havet. Du kan ju skicka en beställning nästa gång jag åker... finns inget inplanerat nu men nån gång under 09 blir det nog.
//Maria
ps. Tack för senast! Mycket trevligt.